سياسة عربية

مواطن يشتكي الأسعار فتهاجمه مواطنة بـ"أنتم ناس زبالة" (شاهد)

مصر فقر غوغل
مصر فقر غوغل
هاجم نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي الطبقة الغنية من المجتمع المصري، بعد هجوم إحدى أفرادها على مواطن مسن شكا من غلاء الأسعار، ووصفته بعدم الفهم، وقالت: "أنتم ناس زبالة"، ما أبكى المواطن وأثار حنق النشطاء.

وكان النشطاء تداولوا مقطعا لإحدى المراسلات المصريات تسأل رجلا مسنا في الطريق عن شكواه، والتي حددها في ارتفاع أسعار الغذاء. 

وفجر المواطن مفاجأة أن زوجته تركته بعد زواج دام 30 عاما، وذهبت لمنزل أهلها، لعدم قدرته على الإنفاق عليها وتوفير الطعام لها!.

وخلال حديث المواطن، اقتحمت إحدى السيدات المشهد قائلة: "بلدنا كويسة أوي، وأنتم تبع مين وجايين تبوظوا البلد، انتوا جايبين الناس اللي مش فاهمة حاجة وبتسجلوا معاها، انتوا ناس زبالة أصلا".

وأردف المواطن: "هي عشان غنية معاها فلوس أو في وارد ليها بتقول كده، لكن اللي معهوش زي حالات الناس كلها والعشائيات كلها السيدة زينب والسبتية وبولاق الدكرور ومصر القديمة، كل الأحياء دي والله العظيم جعانة معاش فلوس تاكل".



وجه يمثل مؤيدي الانقلاب

وعقب انتشار المقطع، هاجم النشطاء السيدة التي قاطعت حديث المواطن، ووصفوها بأنها "الوجه الحقيقي لمؤيدي الانقلاب" بانتقادها شكوى المواطن، فيما قرن آخرون هجومها بحديث الأذرع الإعلامية للنظام وهجومهم على الشعب بشكل سافر خلال الأسبوع المنصرم.

فقال محمد ربيع: "فيديو تقوم بسببه ثورة".

وعقب بهاء محمد: "المجتمع المصري أو مصر في تقرير".

وقال محمود صقر: "الست اللي دخلت ف نص الفيديو دي بتمثل عرر البلد كلهم، عالم عنصرية ومريضة".

وغرد محمد عبدالواحد: "راجل كبير في السن يبكي من الغلاء، تقوم تقطع عليهم واحدة من السيساوية تشتمه: أنتم زبالة، الراجل بيبكي من القهر والعجز".

وقالت هبه عبد السلام: "نعتب على الخليج الي يدفع فلوس بالهبل لِ السيسي والناس المصرية الأصيلة في فقر وجوع".

وقال محمد عفيفي: "للأسف في ناس أحقر وأوضع من أي شيء ممكن تقابله في حياتك.. هما دول اللي وقفوا قدام الثورة وطبلوا ورقصوا".

#اتدبح_وانت_ساكت

الكاتب والإعلامي تامر أبو عرب ربط في تدوينة مطولة له على "فيسبوك" بين ما جرى وأحاديث الأذرع الإعلامية للنظام وهجومهم على الشعب بشكل سافر خلال الأسبوع المنصرم: "الموضوع موقفش عند الإعلاميين بس، و2016 مسابتناش من غير ما تختمها بفيديو يوجع القلب، فيديو سيدة المجتمع اللي خارجة من النادي وللا من الجيم، واتضايقت جدا إن راجل طيب واقف بيشتكي من الأسعار قدام كاميرا، فأهانته، وشككت فيه، وشتمته، ومشيت، بعد ما فلتت منه دمعه أعز علينا منها ومن عيلتها كلها".

وعقب في ختام تدوينته: "مش فاهم إيه حكاية الجنون دي من أي شكوي! مجرد شكوي! الناس رغم كل حاجة وكل القرارات الصعبة خرجت في مظاهرات؟ طب عملت عصيان مدني؟ طب عملت حملات مقاطعة؟ لا. كل الموضوع إنهم بيشتكوا. بيفضفضوا. بيقولوا تعبانين حسوا بينا، لكن الرد بيكون قلة أدب وقلة قيمة، وكأن مطلوب من الناس تتدبح من غير حتى ما تقول آه#اتدبح_وانت_ساكت".

كما دعا عدد من النشطاء لمحاولة الوصول إلى المواطن والتواصل معه؛ لمؤازرته و"تطييب خاطره".

 جدير بالذكر أنه تم تدشين حملة الأسبوع الماضي للمطالبة بتأميم أموال الإعلاميين، بعد هجومهم على الشعب بشكل فج، ووصفهم له بأنه شعب نمرود وليس فيه خير، بعد انتشار الشكوى من غلاء الأسعار.
2
التعليقات (2)
عبد الكريم
الأحد، 01-01-2017 02:26 م
سامحوني علي التعبير اشقاءي الأعزاء. لم تصبح حثاله الشعب تتعنتر عليكم بلاها معيشه مع الذل. اما ان ترفعو الذل والهوات علي انفسكم واما تتلو اكثر. مش حمله لتطييب الخاطر بل حمله لاقتلاع مثل هته السيده الزباله ومن علي شاكلتها. اما ان تعيشو كرماء. واما يوميا تحتقرون من اولاد الكلب. سلام
مواطن مصرى
الأحد، 01-01-2017 01:58 م
عادى ولا اي استغراب الكائنات الوسخة كتيييييييير اوى فى مصر دلوقتى. هما مش ناس وانما ينطبق عليهم قول الله تعالى بسم الله الرجمن الرحيم " ان هم الا كالانعام بل هم اضل" صدق الله العظيم. عرفتم دول مين هما اقل من البهايم خلص الكلام