سياسة عربية

كيف سخر مغردون مصريون من كشف "الداخلية" لـ"قتلة ريجيني"؟

متعلقات ريجيني عثر عليها داخل غسالة للملابس- تويتر
متعلقات ريجيني عثر عليها داخل غسالة للملابس- تويتر
أطلق نشطاء مصريون سلسلة من التغريدات الساخرة من إعلان وزارة الداخلية المصرية أمس الخميس قتل عصابة متخصصة بخطف الأجانب، التي عثر بحوزتها على متعلقات الطالب الإيطالي جوليو ريجيني الذي عثر على جثته الشهر الماضي مقتولا في القاهرة وعليه آثار تعذيب "حيوانية"، بحسب تقرير الطب الشرعي الإيطالي.

وتضمنت المتعلقات التي عرضتها وزارة الداخلية المصرية جواز سفره وهاتفه الشخصي وبطاقات جامعية ونظارات شمسية وحقيبة نقود نسائية، لكن الغريب في الأمر قطعة حشيش مخدر كانت داخل حقيبة ريجيني.

قطعة الحشيش أثارت سخرية النشطاء على مواقع التواصل، فقال أحد المعلقين: "الحمد لله أن العصابة ملحقتش تشرب الحشيش بتاع ريجيني علشان شكلنا قدام العالم".



وسخر مغرد آخر من "الداخلية المصرية" على تويتر وقال: "هي عصابة صحيح لكنها عصابة شريفة لأنها لم ترض بتلفيق التهمة للداخلية وقررت الاحتفاظ بأوراق ريجيني شهرين".



وقال المغرد ذاته: "عصابة تخصصت في انتحال صفة بهايم الشرطة ومفيش معاها ولا حتى زي أمين زرطه واحد".



ورأى أحد المغردين اهتمامات العصابة عديمة القيمة من خلال ما حصلت عليه في سرقة ريجيني وقال: "بقي عصابة و أكشن وحركات
علشان يسرقوا حتى حشيش وهاندفري".


واسترجع النشطاء تاريخ قصة اختفاء ريجيني والرواية الأولى للداخلية المصرية التي قالت فيها إن الطالب عثر عليه على طريق اسكندرية الصحراوي، والتحقيق الأولي أكد أن وفاته ناتجة عن حادث سير والقضية ليست جنائية، حتى وصلت القضية إلى اتهام عصابة مختصة بخطف الأجانب بالمسؤولية عن قتل ريجيني لإنهائها.

وسخر مغرد من الواقع الذي تعيشه مصر بسبب انقلاب السيسي وقال: "اكتب خطابا بالإيطالية لأم صديقك ريجيني تخبرها فيه "ماتزعليش ياحاجة مادايم إلا الدايم، زمانه في الجنة أحسن ما كان يبقى في سوريا أو العراق".



وأضاف ساخرا من الشرطة المصرية والحديث عن تورطها في قتل ريجيني: "ريجيني لو كان عنده أهل مش بخلوا ودفعوا الفدية للعصابة مكنش مات متعذب على يد الشرطة".


وغرد آخر بالقول: "الداخلية: ريجيني مكانش اسمه ريجيني .. اسمه الحقيقي إبراهيم الأبيض وإخواني ومتهم في 73 قضية وعليه أحكام بالمؤبد ومطلوب في كل بلاد العالم".


وعلق مغرد آخر على رواية الداخلية المصرية في كشف "قتلة ريجيني" بالقول: " بيقولك إن الداخلية اتصلت بأم ريجيني تطمنها إنها قتلت اللي قتلوا ابنها وهتطلعها عمرة تكريما ليها".


عضو البرلمان المصري السابق زياد العليمي طرح مجموعة من  التساؤلات في مشاركة على حسابه  بموقع "فيسبوك" وقال: 

أسئلة لم يطرحها الصحفيون على المتحدث الإعلامي باسم وزارة الداخلية، وإجاباتها النموذجية طبقًا لمنطق بيانها:1- ليه العصا...

Posted by Zyad Elelaimy on Thursday, March 24, 2016

الناشط السياسي المصري أسامة الغزالي حرب هاجم بدوره وزارة الداخلية المصرية وقال:

التعليقات (4)
احمد جاد
الأحد، 27-03-2016 04:08 م
ربنا يفضحكم على رؤوس الاشهاد حقا اغبياء افيقوا ايها الكذابين اظهرتك عجزكم
mansour hassan
الأحد، 27-03-2016 10:47 ص
عندى خطة ما تخروش الميه ... نفس فكرة اعدام ميت ... ناخد الجثة اللى عند الطليانة ونقول لهم ده طلعت جثة زعيم العصابة... ونديهم محمود عبد العزيز ونقول لهم هو ده جوليو ريجينى .. محتمل ما يصدقوش .. محمود عبد العزيز يطلع رغيف عيش ويحلف والنعمة ده .... والنعمة ده انا جوليو ريجينى ..
علي
السبت، 26-03-2016 10:15 م
الي خطفوا الطالب اكيد عصابه و بنت كلب ، انتو فاكرينها مش عصابه ، انها نفس العصابة الي اختطفت مصر ، الله ينتقم ممن اختطف الطالب الآمن في مصر الطيبه
mansour hassan
السبت، 26-03-2016 07:56 ص
وصف عصابة متخصصة فى خطف الاجانب ومفيش معاهم الا متعلقات ريجينى صعب اوى .. وبعدين هوا العصابة ده نزلت نشرة : عصابة متخصصة فى خطف الاجانب واى اجنبى نفسه يتخطف يرجى منه مراسلتنا على العنوان التالى .مما دل الشرطة عليهم .وكده احنا عرفنا مين اللى خطف ريجينى يا ريت الداخلية تتعب شوية علشان توصل للعصابة اللى عذبته .