ملفات وتقارير

نشطاء التواصل يسخرون من زيادة رواتب الجيش المصري

السيسي زاد الحد الأقصى لنسبة بدل طبيعة العمل في القوات المسلحة لتصل إلى 250% - أرشيفية
السيسي زاد الحد الأقصى لنسبة بدل طبيعة العمل في القوات المسلحة لتصل إلى 250% - أرشيفية
أثار القرار الجمهوري الأخير الذي أصدره قائد الانقلاب في مصر عبدالفتاح السيسي، حول زيادة الرواتب لأفراد الجيش المصري، استهجانا وجدلا في أوساط الحقوقيين والسياسيين والنشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي.

وكان الجنرال السيسي قد أصدر قرارا جمهوريا، أمس الثلاثاء، بتعديل الحد الأقصى لنسبة بدل طبيعة العمل في القوات المسلحة، التي تدخل كأحد العناصر في حساب المعاش الإضافي، لتصبح بنسبة 250 بالمئة، على أن يسري اعتبارا من 30 تموز/ يوليو الماضي.

وتداول النشطاء مقتطفات من حديث السيسي أمس بالندوة التثقيفية للقوات المسلحة، ومما قاله باللهجة المصرية: "هتاكلوا مصر يعني؟ مصر محتاجة إننا نقف جنبها.. وبعدين إحنا متفقين، فمش عاوز مناقشة".

واكتفت حركة 6 إبريل بنشر القرار، معلقة بالمقولة الشهيرة للجنرال السيسي: "هتاكلوا مصر يعني؟!".

وعلق الحقوقي جمال عيد: "قرار جمهوري بزيادة نسبة اقتطاع المعاش العسكري من بدل طبيعة العمل إلى 250 بالمئة! والله ما دولة مدنية".

وقال الصحفي عمرو توفيق: "مبروك للأشقاء في شعب جمهورية الجيش، وربنا يلحقنا بهم على خير ويجعله عامر، ولاد حلال ويستاهلوا برضه.. تحية للشعب الشقيق".

وأضاف: "بالنسبة للشعب الشقيق من الموظفين والأطباء والمهندسين والمدرسين.. إحنا متفقين ومش عاوزين مناقشة.. إنتو هتاكلوا مصر يعني؟".

وتابع: "كل الكلام عن الترشيد والتوفير والوقوف جنب مصر؛ هو نصب واستخفاف، وشطارة على البردعة، بعد تزبيط الحمار".

وسخر العديد من النشطاء من الزيادات المتتالية لمرتبات الجيش المصري؛ فقال أحمد الحلواني: "السيسي بيزوّد مرتبات وحوافز وبدلات ومعاشات الجيش كل اتنين وخميس".

وقال أحمد علي إن "الجيش مبعزق الفلوس على نفسه، مرتبات ومعاشات وحوافز، والشعب بياخد بالجزمة وبيغني كمان (تسلم الأيادي)!"، مضيفا أنه "بصراحة؛ الجيش المصري عايش مع شعب يتحسد عليه الصراحة".

وأشار أحمد ناصر إلى تجاهل زيادة مرتبات الدولة لصالح مرتبات الجيش؛ فقال: "هو ناقص يصدر قرار بتحويل مرتبات جميع موظفي الدولة لصالح الجيش.. يعني إحنا نشتغل وهمّا يقبضوا".

واستنكرت آية طرفاية تلك الزيادات المتتالية فقالت: "أصل الشعب محتاج حد يحنو عليه.. فجاب واحد بيزود مرتبات ومعاشات الجيش كل تلات أيام!!".

وعلّق أيمن عباس: "السيسي أخد الفلوس اللي اتبرعو فيها بعد ما إمه ماتت، وزوّد مرتبات لواءات الجيش.. كم أنت عظيم!".

وأشار يوسف علي إلى الحديث المتواصل للجنرال السيسي عن عدم وجود نقود في الدولة، ومطالباته المتعددة بالتبرع لصندوق "تحيا مصر"، فقال: "البلد مفيهاش فلوس فعليا.. غير لزيادة مرتبات الجيش والقضاء".

وتداول النشطاء عدة فيديوهات لأحاديث سابقة للسيسي، وجهها إلى الشبان المصريين بأن يعملوا سائقي سيارات أجرة أو سيارات نقل، وما قاله سابقا عن توزيع سيارات لبيع الخضار على الشباب.

وقالت إيمان مختار: "السيسي بعد ما قال نشتغل على كتاكت وعربيات خضار، دلوقتي يقولك للشباب المتخرجين من جامعات يشتغلوا ع عربيات لودر!!".

وعلقت ندى حداد: "يعني بعد ما الأهل تتعب وتصرف وتعلم وتربي، ييجي واحد سفاح يشغله سواق لودر".
التعليقات (2)
ولاحياه لمن تنادي
الجمعة، 16-10-2015 03:19 م
حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياسيس
الكيلاني
الخميس، 20-08-2015 09:17 م
أأسف لان أعلق علي هذا الكلام الهذلي ... وأقسم بالله أن السيسي لم يزود مرتبات القوات المسلحه من وقت مااصبح وزيرا حتي هذه اللحظه... ولست كاتبا أو مسؤلا كبيرا ولكن يكفيني قسمي بالله وانني ممن يتقاضون مرتباهم ومن تطلقون عليهم وكلين مصر فاستحلفكم بالله الاتضيعوا مابيننا بمالايليق بنا والايتكلم احدكم بما لايعلم... وعلي فكره لوابنك في الجيش وبيشوف اللي بيشوفوه علشان انت تقعد امن في التكييف وزوجتك تامن في بيتها وبنتك في الشارع.. والله هيهون عليك عشر اضعاف مرتبه... وبعدين انت شكلك مدخلتش جيش شفته فيديو .. اوكنت بتتفرج علي عبود علي الحدود ... عاوز تعرف الجيش روح التشكيلات الميدانيه .. روح الشرق مفيش كهرباء ... مفيش مياه... مفيش أكل لان الحر بيدمر كل شي... اصلا مفيش نوم ... انا عندي اربع اطفال مش عارف انزل اجيب لبس المدارس بقالي 38 يوم ومش قادر اطلب اجازه لاني شايف ظروف البلد .. برضه عشان انتم تقعدوا في التكييف... مراتي بتستحلفني بالله اكلمه ان شا الله مره في اليوم اطمنها اني عايش ..ساعات مش بفضي... اسف لما اقول لكم سامحكم الله